Skip to content

  • Strona główna
  • Forum
  • Kontakt
  • X1/9 Info
  • O nas
  • Galeria
  • Filmy
  • Artykuły
  • Linki
Close Button

X1/9 Info

HISTORIA

1972-1979

Samochód został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany 26 listopada 1972 roku. Zastąpił model 850 Spider. Jest to pierwszy samochód koncernu Fiat z silnikiem umieszczonym centralnie. Wyróżnia się nadwoziem typu targa o oryginalnym wyglądzie, w kształcie klina. Projekt pojazdu opracowany został przez Bertone. Do budowy nadwozia użyto tworzywa sztucznego, z którego wykonano m.in. zdejmowany i chowany w przednim bagażniku dach. Sportowego charakteru nadają także chowane przednie reflektory. Zbiornik paliwa umieszczony został pomiędzy silnikiem a fotelami.

Auto napędzane było początkowo silnikiem o pojemności 1.3 l z Fiata 128 Coupé o mocy 75 KM. W 1978 roku auto wyposażone zostało w mocniejszy silnik o pojemności 1.5 l o mocy 85 KM zintegrowany z 5-biegową manualną skrzynią biegów.

W latach 1973–1975 planowano zbudować wersję rajdową pojazdu. Projekt porzucono na rzecz modelu 131 Abarth. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1974 samochód zajął 2. pozycję (za Mercedesem 450S)

1980-1989

Na początku lat 80. Fiat zrezygnował z modelu. Produkcja kontynuowana była przez Bertone, gdzie w swoich zakładach w Turynie produkowano nadwozie i podwozie pojazdu, którą następnie transportowano do zakładów Fiata w Lingotto, gdzie montowano silnik oraz pozostałe podzespoły. W 1982 roku całą produkcję pojazdu przeniesiono do Turynu. Przy okazji zmieniono logo modelu na logo Bertone. Auto wyróżniało się dwukolorową karoserią oraz skórzanymi fotelami. Ostatnia seria modelu Bertone X1/9 produkowana w 1989 roku nosiła nazwę Gran Finale.

TYPY MODELI

WERSJE MIĘDZYNARODOWE

Fiat X1/9 1300 (1972-1974) Fiat X1/9 1300 (1975-1978) Fiat X1/9 1300 Corsa (1975)

Fiat X1/9 1300 – rynek USA (1976-1978) Fiat X1/9 1300 Ekskluzywna seria (1977-1978)

Bertone X1/9 1500 LTD (1982) Bertone X1/9 1500 Światło słoneczne (1986)

WERSJE ZMODYFIKOWANE

Eurosport X1/9 Faran Eliminator X1/9 Schult X1/9 Abarth X1/9 Dallara X1/9

WERSJE UK – WIELKA BRYTANIA

Fiat X1/9 1300 Seria Specialna (1977-1978) Fiat X1/9 1300 Lido (1978) Fiat X1/9 1500 (1979-1982) Bertone X1/9 1500 IN (1982) Bertone X1/9 1500 VS (1983-1987) Bertone X1/9 1500 (1986-1988) Bertone X1/9 1500 Edycja Specialna (1988) Bertone X1/9 1500 Gran Finale (1989)

KODY KOLORÓW





ROKKOLORKODNAZWA 🇮🇹
1974-1976Zielony 358–
1974
Żółty
272–
1974Niebieski 426–
1974
Pomarańczowo-czerwony
474–
1975-1976
Żółty
297
Giallo
1975Zielony 397
–
1977-1978
Metalic Zielony / Pomarańczowy 390
190

–
1977-1980Metalic Niebieski 447
–
1978-1981
Żółty
275
–
1978-1982Metalic czarny 813
Nero Met
1978-1983
Pomarańczowo-czerwony
171
Rosso Arancio
1979-1980Metalic
Jasnoczerwony
853
Rosso Met
1979-1981Złoty 589
Oro Met
1980-1981Srebrny 656
Argenti
1980-1981Metalic
Środkowy niebieski
835
–
1982-1985

Srebro na metalicznym węglu drzewnym
656 / 900
Argenti / Grigio Scuro Met
1983

Żółty nad czarnym
?
–
1984-1985Metaliczny szampan nad metalicznym brązem866 / 791
Colorado Brown Met. / Dark African Sand Met
1985-1986Czerwień nad metalicznym węglem drzewnym171 / 900900
Rosso / Grigio Scuro Met
1985-1986Metalic
Jasnoniebieski nad metalicznym błękitem środkowym
872 / 835
Polar Ice Met / Blue Met
1986-1987Czarny 601
Nero
1986-1987Metalic czerwony 861
–
1986-1987Metalic ciemnoszary nad czarnym809 / 601
Grigio Chiaro Met / Nero
1986-1987
Czerwony nad czarnym
886 / 601
Rosso / Nero
1986-1988
Czerwony
886
Rosso
1987Metalic 
Jasnoniebieski
881
Azzuro Met
1988
Metalic Szary
224.668-039B
Grigio Metalizzato
1988-1989
Żółty
572.225-113B
Giallo Cerdo
1988-1989Biały 574.064-474B
Bianco Cassablanca
1988-1989Czerwony 574.183-535L
Rosso Karmin Rot
1988-1989Metalic Ciemnoczerwony224.129-408BRosso Micalizzato
1988-1989Metalic Ciemnoniebieski 224.845-407B
Blu Micalizzato

Search

Copyright ©2025 X1/9 Klub Polski All rights reserved By Themespride